Hvordan fungerer Influencer Marketing?

blogadmin Marketing

En person med stor følgerskare på sosiale medier kan, hvis det gjøres riktig, øke salget på et produkt med mange hundre prosent bare ved å publisere et bilde på Instagram.

Hvis man hadde reist tilbake til 2010 og fortalt dette til en markedsfører, hadde hun mest sannsynlig ristet litt på hodet. I 2018 kan dette fortsatt høres litt rart ut. Hvorfor er det slik at noe så raskt og enkelt kan selge ut produkter på et blunk?

La oss se på det grunnleggende innen Influencer Marketing og på hvorfor Influencer-byrå som norske United Influencers, kan leve godt på annonsering via opinionsledere på nett.

Hvordan Influencer Marketing fungerer kan forklares med tre Influencer-mekanismer:

  • Aspirasjon og drømmer
  • Tillit og troverdighet
  • Autentisitet

Disse tre mekanismene fungerer som et økosystem, hvor ingen fungerer like godt uten at de andre er på plass. De forklarer grunnen til at et publikum vil følge en Influencer, hvorfor de stoler på dem og hvorfor de forventer gjensidig tillit, transparens og autentisitet tilbake.

Aspirasjon og drømmer

Mennesker liker å ha rollemodeller. Noen å se opp til. Følgere ser ofte på Influencere som rollemodeller innen rekkevidde. Mange ser på Influencerens livsstil som “life goals” og de kan være mye mer relaterbare enn tradisjonelle kjendiser og superstjerner. De er der sammen med oss, som naboen din med den fine bilen, kusinen din med den dyre vesken eller den populære jenta i klassen.

Publikum følger for eksempel hva Influenceren gjør, hva de har på seg, hvor de bor og hva de gjør i ferien. Dette er typisk et liv publikummet selv drømmer om å ha.

Tillit

Relasjonen mellom Influencer/følger går ofte langt tilbake i tid. Kanskje har de vært en del av hverandres liv på nett i flere år. Gjennom tenåringsdrama, studier, kjærester, barn og kjedelige ettermiddager i regnet. Denne sterke relasjonen er en veldig viktig grunn til at Influencer Marketing fungerer såpass godt. Uten tilliten ville annonsen vært som en hvilken som helst annonse som sendes ut for å nå folk.

Mennesker hører på anbefalinger. Vi søker dem og vi vil ha dem. Det viktige aspektet her er at vi vil ha dem fra folk vi stoler på. Siden vi nå har lært at forholdet Influencer/følger kan sammenlignes med et langvarig vennskap, kommer neste steg naturlig. Den langvarige relasjonen er der på grunnlag av en prosess som har bygd tillit via anbefalinger over tid. Publikum vet at hvis Influenceren anbefaler noe så er det fordi den ønsker å dele en erfaring, ikke for at de primært ønsker å tjene penger.

Autentisitet

Den tredje mekanismen handler om viktigheten av autentisitet i kommersielt innhold. Følelsen av at innholdet er naturlig, passer inn og er en genuin del av Influencerens kanal. Er det kommersielle innholdet misplassert, føles ut som en dårlig reklame og ikke kommuniseres på Influenceren sitt eget språk, vil også resultatene være deretter.

De viktigste tingene man bør ta med seg videre når man skal bruke influencer marketing er at man må tenke lengre enn rekkevidde og visninger. Verdien man får ved å benytte seg av en person med så stor påvirkningskraft er veldig høy, og når man kombinerer de tre mekanismene; aspirasjon, tillit og autentisitet vil man med høy sannsynlighet ha nådd forbrukeren på et helt annet nivå enn man får ved mer tradisjonelle kampanjer.